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  • TILLANDSIA, serie Börus. Edificio Trianon,

    Frankfurt. C-Print. 40x50 cm. 2008

  • VEITCHIA, serie Börus. Edificio Trianon,

    Frankfurt. C-Print. 80x100 cm. 2008

  • EUPHORBIA, serie Börus. Edificio Trianon,

    Frankfurt. C-Print. 100x80 cm. 2008

  • VERNONIA, serie Börus. Edificio Trianon,

    Frankfurt. C-Print. 80x100 cm. 2008

  • LAURACEAE, serie Börus. Edificio Caja Mágica,

    Madrid. C-Print. 114x170 cm. 2009

  • PTEROPHYTA, serie Börus. Edificio Caja Mágica,

    Madrid. C-Print. 114x170 cm. 2009

BÖRUS

This project is built around a series of installations and photographies of architectonic spaces. In all of them, plants own these spaces. In my series Palmehuset I researched the concept of adaptation and survival in a framed space, in a space isolated from external forces, where plants develop their peculiar forms of life, and adapt to the limitations given by the hothouses built for them outside their natural habitat. But in my Börus series I try to go further, transforming the physical space and making it protagonist of the composition. Plants substitute humans in these spaces, that are also imposed spaces, spaces that isolate external reality thereby delivering a new one. Buildings thus become spaces where these beings - the plants - fight for their space in a new reality to which they submit. A natural selection of sorts will happen, by which the stronger or better adapted species will be more successful in achieving their goals than other species.

Another aspect that I wanted to take into account was the fact that the forms brought to us by nature usually have capricious and unpredictable contours. A contrast - a harmonious contrast, though -, can be created between the strict lines fostered by the structure of the buildings and those complicated forms that nature presents us with. It is thus, and furthermore, a way of interpreting the relation between Nature and Technology. As Jeff Wall mentions in "Photography and liquid intelligence": Natural forms are generally convincing when we see them represented in a photography, since the relation established between them and the apparatus and institution of Photography become emblematic of the technological and ecological dilemmas that we encounter in our relation with Nature.

BÖRUS

Este proyecto está formado por una serie de instalaciones y fotografías en diferentes espacios arquitectónicos. Las plantas en este caso se han apoderado del espacio. En mi proyecto Palmehuset explico el concepto de adaptación y de supervivencia en un espacio concreto, aislado de toda realidad externa, donde las plantas desarrollan su forma de vida y se adaptan a las formas dadas por los invernaderos fabricados para ellas fuera de su entorno natural. Sin embargo en mi serie Börus, intento llegar más allá transformando directamente el espacio físico y otorgándole una nueva realidad en sí misma. Las plantas sustituyen a las personas en esos espacios, que vienen impuestos igualmente, que aíslan esa realidad para consignar una nueva. Los edificios se convierten en espacios donde los seres luchan por avanzar dentro de un nuevo mundo, sometiéndose a él. Se produce la misma selección natural cuyas especies más fuertes o más adaptadas conseguirán con más éxito sus propósitos de supervivencia.

Por otra parte las formas que nos brinda la naturaleza, con esos contornos impredecibles, se convierten en una forma de expresión en sí misma. Se crea así una contrariedad armoniosa entre las líneas estrictas ofrecidas por las estructuras de los edificios y esas formas complicadas que brinda la naturaleza en sí. Es, además, otra manera de descifrar la relación entre naturaleza y tecnología, como describía Jeff Wall cuando apuntaba en su “Fotografía e inteligencia líquida”, las formas naturales en general son convincentes cuando las vemos en una fotografía, pues la relación que se establece entre ellas y todo el aparato y la institución de la fotografía, es sin duda emblemática de los dilemas tecnológicos y ecológicos relacionados con la naturaleza.